I lördags den 6 juni invigdes Sverige första cykelled enligt Trafikverkets kriterier för rekreation och turism mellan Helsingborg och Göteborg. Nästa år invigs Sydostleden mellan Växjö och Simrishamn som den andra nationella cykelleden utifrån Trafikverkets nya kriterier.

Med anledning av detta har Jordens Vänner i Skåne tagit fram en rapport om hur regionala cykelleder med samma standard som för de ”näst intill ” bilfria Kattegattleden och Sydostleden kan lyfta hela Sydsverige som en region som satsar på internationellt attraktiv cykelturism. Rapporten pekar också på studier som visar att rekreations- och turismcykling kan vara inkörsporten till att cykla till jobbet och på andra sätt i vardagen förutom att den kan stimulera den lokala ekonomin på landsbygden och i småorter. Cykelturister beräknas lägga ner mer pengar per dag än bilturister då de vill ha så liten packning med sig som möjligt och gärna utnyttjar service som ligger på nära håll med tätare avstånd än för de som reser med andra färdmedel.

Den avgörande anledningen till att Sydsverige kan bli ett internationellt attraktivt cykelturistområde ligger i den stora rikedomen på varierad natur och kultur tillsammans med de många banvallar längs nedlagda järnvägar som genomkorsar landskapet. Dessa banvallar kan användas för bilfria cykelleder vilket internationellt har visat sig vara den mest lockande formen för turism på cykelsadeln längs långa leder.

150609 cykelsverige2

Ladda ner en högupplöst version av rapporten här.

 

150609 cykelsverige2

Ladda ner en lågupplöst version av rapporten här.