savethenighttrainTack för din medverkan i Nattågsaktionen – Arbetet fortsätter under 2015!
Ett stort tack till alla ni som deltog i kampanjen Rädda de europeiska nattågen! E-postaktionen är nu avslutad och ca 7 000 personer skickade mail till Deutsche Bahn. Ingen annan av Jordens Vänners e-postkampanjer har fått så stort stöd, från olika organisationer, turistföretag och resenärer.

Kampanjen startades för att sätta press på Deutsche Bahn och andra tågoperatörer för att stoppa stängningen av en del av City Night Line nätet. Deutsche Bahn och deras partners i Danmark, Nederländerna, Frankrike, Schweiz och Tjeckien valde ändå att lägga ner flera nattågssträckor i slutet av 2014. Detta är oacceptabelt och ett stort slag mot den europeiska nattågtrafiken.

Nu kommer den nya internationella koalitionen för nattågen Back on Track att rikta sökljuset mot EU och dess medlemsstater med målet att trafiken skall återupptas inför klimatmötet i Paris, Vi vill också arbete för ett ökat resande på och utvecklande av de nattågslinjer som finns kvar t ex Hamburg – Muenchen/Zurich och Paris- Moskva. I sommar också Malmö-Berlin.

-Vi planerar även aktiviter för en satsning på de svenska nattågen som också är hotade, säger Ellie Cijvat ordförande i Jordens Vänner.

Bakgrund till kampanjen
Deutsche Bahn och tågbolagen i Danmark, Holland, Frankrike, Schweiz och Tjeckien har under slutet av 2014 dragit in en del av sina nattågsförbindelser. Det gäller bland annat nattågen på sträckorna Köpenhamn – Basel, Köpenhamn – Amsterdam, Köpenhamn- Prag, Berlin – Paris, Hamburg – Paris, Berlin- München och Amsterdam – Warszawa.

De flesta anslutningar stoppades från 14 december, nattågen från Köpenhamn redan den 2 november 2014. Tågen som gick från Amsterdam till Prag och Warszawa kortades ner till att köra från Köln till Prag och Warszawa.

Enligt tågoperatörerna berodde neddragningarna på vikande passagerarantal, orsakade av lågprisflygbolag. Sedan år 2000 har tågtrafiken även fått betala banavgifter om de korsar gränser och i många länder har tågbolagen betalat skatt som flygbolagen är undantagna.

– Tåg är överlägset klimatmässigt jämfört med flyg och nattågen är det alternativ som spar tid och gör det möjligt att komma fram i rimlig tid. Allt tal om Europasamarbete inför klimatkonferensen i Paris i år faller platt om detta miljövänliga sätt att föra människor närmare varandra försämras så¸ säger Ellie Cijvat.

I kampanjen samarbetade Jordens Vänner med sitt europeiska nätverk FoEE, Jordens Vänner Europa som spred aktionen i sina kanaler. Samtliga svenska EU-parlamentariker har också fått ett brev med uppmaningen att agera i frågan.

Fortsatt arbete
E-postaktionen har skapat nya kontakter mellan tågaktiva i Europa och även USA. Vi har bildat nätverket Back on Track som ska arbeta för utvecklad tågtrafik i Europa, bla nattågstrafiken. Jordens Vänner kommer även att arbeta för en nysatsning på nattågstrafiken i Sverige. Nattågen mellan Malmö och Stockholm kan komma att läggas ner 2015 och även nattågen till Jämtland och övre Norrland ska utredas de kommande åren.

Läs mer
Pressmeddelande: Fortsatt kamp för Europeiska nattåg

Jordens Vänner Europa skriver om kampanjen och det växande motståndet mot tågnedläggningen

Rädda nattågen i Europa, Jordens Vänner på ETC debatt

Save the European night trains! The campaign page in english

Kontakt
Ellie Cijvat, tel 0737-78 22 42
Lars Igeland, tel 0738-20 30 34